Treinen van de Rhätische Bahn

De Rhätische Bahn (RhB) is een private spoorwegmaatschappij in Zwitserland, die treinen laat rijden in Graubünden. Het katon Graubünden is eveneens eigenaar van de maatschappij, die ook wel de kleine rode (of in Duits: die kleine rote) wordt genoemd. De RhB verzorgt onder andere het treinverkeer op de bekende Berninabahn en Albulabahn. Deze spoorlijnen staan op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Het netwerk van de Rhätische Bahn

Maar het netwerk van de Rhätische Bahn is meer dan alleen deze twee spoorlijnen. Ook verzorgt de RhB de treindienst naar onder andere Arosa, Disentis, Davos en naar Scuol. In totaal exploiteert de maatschappij in Graubünden een 8 spoorlijnen, allemaal smalspoor. 

570px-Mappa_ferrovie_retiche.svg

 

Afbeelding: Francesco PIRANEO / CC BY-SA 3.0

De Graubündenpas

Je kunt het netwerk en alle mooie spoorlijnen van de Rhätische Bahn ideaal ontdekken met de Graubündenpas. Je kunt dan twee of vrij dagen vrij reizen over het netwerk van de RhB, maar ook gebruik maken van diverse bussen. Met de Graubünden pas kun je dus ook de route van de Bernina Express afleggen (de reguliere treinen zijn toeslagvrij en zonder reservering toegankelijk). Ook een aanrader is de trein Chur – Arosa (ook wel Chur Arosa Bahn genoemd) en de trein naar Disentis. Saaier, maar ook bijzonder is de Vereina spoorlijn, je gaat dan door de lange Vereinatunnel naar Scuol. 

Bahnmuseum Filisur

In de tunnel valt echter niet zo veel te zien. Als je meer wilt genieten van de schitterende bergachtige omgeving kun je beter de trein Chur – Davos – Filisur nemen. In het dorpje Filisur kun je ook een bezoek brengen aan het bahnmuseum. 

Treinpassen en rondreizen

Als je niet alleen door Graubünden reist, maar heel Zwitserland per trein wilt verkennen, dan kun je beter de Swiss Pass nemen. Dat is een treinrondreiskaart voor heel Zwitserland.  Ook Interrail is geldig op het netwerk van de Rhätische Bahn. 

Treinen van de Rhätische Bahn

Alle treinen van de Rhätische Bahn maken gebruik van smalspoor. Het voordeel van smalspoor is dat het goedkoper is dan reguliere rails. Ook is smalspoor uiteraard smaller dan normale rails. Dit heeft als voordeel dat tunnels en viaducten minder groot hoeven te zijn om het smalspoor doorheen te kunnen leiden. In bergachtige gebieden, zoals in Zwitserland, levert dit tijds- en kostenbesparing op bij de aanleg van het spoorwegnetwerk. Op de meeste trajecten rijden stoptreinen van Rhätische Bahn maar er zijn enkele uitzonderingen. De lijn Chur – Sankt Moritz wordt net als nog twee andere lijnen bediend met een zogenaamde ‘regionalexpress’. Dit zijn treinen die op veel stations stoppen, maar niet op alle stations.

RHAETISCHE BAHN: Oberengadin

De Allegra-treinstellen van Rhätische Bahn

Sinds 2010 rijden er op de trajecten van de RhB treinen van het type Allegra. Deze moderne treinstellen die zijn ontwikkeld door de Zwitserse firma Stadler Rail. De Allegra-treinen zijn gemaakt van aluminium en glasvezelversterkte kunststof. De treinstellen hebben namen van bekende Zwitsers of mensen die op een andere manier veel voor Zwitserland betekend hebben. Voorbeelden hiervan zijn Carlo Janka, een Zwitserse alpineskiër, en Willem-Jan Holsboer, de man die de vader van de RhB genoemd kan worden. 

RHAETISCHE BAHN: Berninalinie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *