Bernina Spoorlijn: de mooiste spoorlijn ter wereld?

De Bernina spoorlijn is misschien wel één van de mooiste spoorlijnen ter wereld. Deze lijn slingert zich over een lengte van ruim 60 kilometer door de Alpen in het grensgebied van Zwitserland en Italië. Het massief dat door de spoorlijn wordt doorkruist is het Berninamassief, wat direct de naam van de Bernina spoorlijn verklaart. De lijn is door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed.

Het Berninamassief

Het Berninamassief, waar de Bernina spoorlijn dwars doorheen trekt is een bergmassief dat bekend staat om de grote hoeveelheid uitgestrekte gletsjers die zich hier bevinden. Wanneer u per trein over de Bernina spoorlijn trekt zal u hier de nodige imposante voorbeelden van zien. De hoogste bergtop in het gebied van de Bernina spoorlijn is de Piz Bernina met een hoogte van 4049 meter boven zeeniveau. Met hoogste punt met de trein bereikt u bij het passeren van de Bernina Pas, op 2328 meter.

Treinen via de Bernina spoorlijn

De Bernina Express uit Chur, Davos en St. Mortitz rijden via de Bernina Spoorlijn. Voor deze trein is een reservering en een toeslag verplicht. U kunt ook gebruik maken van de reguliere treinen St. Moritz – Tirano. Deze treinen rijden vaker en zijn toeslagvrij. Alle treinen op de route zijn van de Rhätische Bahn. Hoogtepunt is der Bernina Pas en het spiraalviaduct bij Brusio.

Berninabahn

Al aan het eind van de 19e eeuw was er de wens om een spoorlijn aan te leggen door het Berninamassief. De plannen werden snel concreet en zodoende werd de Berninabahn op 5 juli 1910 op een feestelijke manier in gebruik genomen; de verbinding tussen Sankt Moritz en Tirano was een feit. De bouw van de spoorweg ging (zeker voor die tijd) zeer snel. Tussen de start van de werkzaamheden en de uiteindelijke opening van de lijn zat minder dan vier jaar, een prestatie van formaat!

De geschiedenis van de Bernina spoorlijn

In de eerste jaren dat de Bernina spoorlijn operationeel was werd de spoorweg geëxploiteerd door het Bernina-Bahngesellschaft. Hoewel de passagiers, meestal toeristen, zeer enthousiast waren over het wonderschone traject dat de Bernina spoorlijn aflegde kwamen de eerste problemen voor de spoorwegmaatschappij niet helemaal als een verrassing. Door de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog nam het aantal passagiers dramatisch af en dreigde het Bernina-Bahngesellschaft failliet te gaan. Deze periode doorstond de maatschappij met de nodige moeite waarna de crisis van de jaren ’30 van de vorige eeuw er nog harder inhakte. Een deel van het personeel werd ontslagen en de winterdienstregeling werd stopgezet. Wat volgde waren onderhandelingen over een mogelijke fusie die er uiteindelijk ook kwam. Rhätische Bahn nam Bernina-Bahngesellschaft over. De spoorlijn was gered.