Albula Spoorlijn: Unesco Wereldergoed

De Albula spoorlijn in het kanton Graubünden in Zwitserland is het oudere broertje van de Bernina spoorlijn. Zowel de Albulabahn als de Berninabahn zijn zo uniek dat beide spoorlijnen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO zijn gezet. Deze mijlpaal werd in 2008 bereikt. De Albula spoorlijn ligt tussen Thusis en Sankt Moritz en strekt zich over een lengte van 67 kilometer. Onder andere de Bernina Express en de Glacier Express rijden via deze spoorlijn.

De bouw van de Albula spoorlijn

Aan het ontstaan van de Albula spoorlijn zit een Nederlands tintje. Het idee voor het uitbreiden van het spoorwegnet in Davos kwam namelijk uit de koker van Willem-Jan Holsboer die tijdens zijn reizen door Zwitserland merkte dat dit gebied erg achtergebleven was als het ging om logistiek. Als reactie op deze ontdekking richtte Holsboer de Rhätische Bahn op. In 1898 ging de regering in Bern akkoord met de bouw van de Albula spoorlijn die uiteindelijk in juli 1904 helemaal af was.

Tunnels en viaducten van de Albula spoorlijn

Door het bergachtige traject van de Albula spoorlijn was het niet eenvoudig om de spoorweg aan te leggen. Dat er veel moeite in het werk is gestoken valt op als we de vele tunnels en viaducten bekijken waarvan de lijn gebruik maakt. In totaal liggen er op het 61 kilometer lange traject 55 viaducten en 39 tunnels. De uitzichten die de passagiers bij het overschrijden van deze bouwwerken voorgeschoteld krijgen zijn zo spectaculair dat de Albula spoorlijn geldt als één van de meest opwindende smalspoortrajecten ter wereld.

Albula tunnel: 5865 meter

De Albula tunnel is de bekendste tunnel die er op de Albula spoorlijn te vinden is. Deze tunnel is de op één na hoogste tunnel die er in Zwitserland te vinden is. De lengte van de tunnel is 5865 meter en verbindt de stadjes Preda en Spinas met elkaar.

Het Landwasserviaduct

Naast imposante tunnels die in de rotsen zijn uitgehakt bevinden zich op de Albula spoorlijn nog een aantal mooie staaltjes van bouwnijverheid. Waarschijnlijk het meest opvallend in deze categorie is het Landwasser viaduct dat wordt omschreven als het handelsmerk van de Rhätische Bahn in het algemeen en de Albula spoorlijn in het bijzonder. De hoogte is 65 meter en het viaduct wordt gedragen door zes pijlers.